09 December 2011

Pembentukan ABID Berkualiti Sebagai Wadah Utama ISLAM part 2

Assalammualaikum entum/entunna semua,
Sebelum ana menyambung entry ni buat bah. ke-2, ana ingin bertanya beberapa soalan pada sidang pembaca setia blog ana sekalian dgn beberapa soalan.

1. Apa khabar entum/entunna semua?
2. Apa sumbangan pd ibubapa hari ini?
3. Ibadat sunat apa yang dpt entum/entunna laksanakan hari ini?

Ok, cukup setakat itu soalan ana pada semua. Baiklah, ana akan smbung kisah di Kem Ibad 2011 yg berlangsung pada 2-3 disember 2011 di pusat rekreasi UTM Skudai tempoh hari. Bagi ana dan shbt-shbt yg bertolak dari bumi SMKA Sgmt pada jam 10 pg lebih kurang tiba di sana pada jam 2 ptg. Alhamdulillah, ana dpt bertemu dgn shbt-shbt ana dari batch 2006-2010 Smka Sgmt . Masing-masing telah ditakdirkan jalan perjuangan masing-masing yang punyai liku-likunya yang tersendiri termasuk ana. Nikmat yang satu inilah yang ana amat kagumi kerana inilah buktinya bahawa dugaan itu hanya dikurniakan bagi mereka yang selayaknya. Ana sendiri hanya 'baru' segini dugaannya jika dibandingkan dengan sahabat-sahabat ana yang jauh lebih perit dan berat. Namun ana yakin, shbt-shbt ana ini semuanya punyai hati dan jiwa pejuang Allah yang kental untuk menghadapi dugaan-dugaanNya. InsyaAllah, ana sentiasa mendoakan shbt-shbt ana. 


Berbalik pada entry ana, ok, hihii asyik terbabas je laa.. aduhai, lepas sampai tuh, kami semua pun turun dgn brg-brg kami yang masing-masing kapasitinya yang berbeza termasuk ana. Ana punyelah beriya bawa baju ngn tudung bergosok, MasyaAllah... hehe.. jap lg satu tdung jer yang digunakan... xpelah, itusediaan ana lah kan.. masa itu ana masih ragu-ragu lagi yang kami nih ana dan shbt-shbt ana nih jadi fasilitator ataupun tidak, jap lagi bile dah betul tuh, ana ucap syukur banyak-banyak, Alhamdulillah. hehe.... Bukan apa, ana nak kutip pglamn jd fasi sahaja, itu jer ana punye alasan yang agak kukuh, wal hal ana sbnrnye malas nak kena-kena slow talk ataupun yang bersekutu dgnnya lagi, huahua. Tempatnya dah sesuai dan ana rasa memang cun lah buat kem kat situ, cuma dari segi kemudahan infrastruktur, cewah, mcm arkitek, hihii kurang berkualiti pada pendapat ana lah. Mungkin pihak UTM belum mempunyai sati department khas yang sepatutnya menguruskan pusat itu. Tapi, takpe, yang itu ana komen sikit jer.. huahua... sampai-sampai jer dh kene jalan bape jauh pun ana tk pasti, yang pasti ana memang tercungap-cungap laa... almaklum, ana pun dah lama tak g latihan taekwondo, so stamina pun dah berkurangan 'banyak' rasanye.. hehe comfirm! tak dapat ana nak sangkal lagilah fakta yang tu... huhu.. jalan tak yah ckplah, memang lecak sana-sini lah ngan hujan 
renyai-renyai. Sampai-sampai terus dirikan khemah. Kami punye khemah special sikitlah coz dibuat dalam kanopi yang siap ada penutup depan, blkg, kiri dan kanan lagi. hehe.. bukan itu saja, tp ada kipas lagi tau, masyuk2... Kami siapkan 2 khemah sebab kami dpt tau ada fasi lain dari IPTI, so bila dah siap, kami pun berkumpul dengan peserta-peserta semua lah kan.. Ana tengok peserta agak ramai bilangannya, tp pesrta muslimin nampaknye memonopoli kem ini. hehe. Specialnya ana dan shbt-shbt yang form 6 dari SMKAS pkai bju koko wrna oren yang sama ngn adik-adik, jdnya, pihak urusetia pun confuse kami nih peserta ke fasi.. hehe, nasib baik shbt ana tak kene tengking masa isi botolnya air masak kat dapur mlm tuh, hehe. Langkah pertama yang kami buat pada budak-budak ni semua ialah menyimpan barang-barang larangan yang termaktub berisiko untuk hilang dan ghaib e.g : hp, barang kemas, buku, mp3. Tapi, ada lagi brg yang mnjadi brg terlarang iaitu, mknan, minuman berwarna, deodoran, bedak, dan adk-beradiknyer yang lainlah kan. Ana rasa berus ngan ubat gigi je kot yang dibenarkan.. hihii.. oklah tu kan... dari takde bende nak diberuskan kat gigi tuh. Lepas tuh azan maghrib n then p lah solat berjemaah. Ana tengok diorang nih macam kat kem tentera, mana taknya si Cikgu Amin urusetia disiplin sibuk mengira 3,2,1 dan seterusnya. Ana yang kelam-kabut tengok diorang berkejor kesana kemari mcm ank-ank ayam. Macam-macam ragamlah budak-budak nih, hehe. Tapi tkpelah, pengalaman tuh semua tau, bukan senang nak dpt, hehe. 
ok, sampai sini dulu entry ana untuk part ke-2, hehe.. jumpa lagi. 


Wassalam....

No comments:

Post a Comment